Kemahiran memproses maklumat merupakan keupayaan dan
kebolehan pelajar untuk menganalisis dan mentafsir bahan yang dibaca dan
didengari. Tujuannya supaya bahan berkenaan boleh digunakan untuk menghasilkan
penulisan yang diperlukan mengikut kehendak soalan tugasan. Terdapat pelbagai
maklumat yang perlu dianalisis iaitu maklumat berbentuk kuantitatif dan
kualitatif. Maklumat kuantitatif berbentuk nombor manakala kualitatif berbentuk
teks, lakaran, rajah, foto dan sebagainya.
Maklumat dalam bentuk data bernombor boleh dianalisis dengan
menggunakan pelbagai kaedah seperti jadual, graf, frekuensi dan peratus.
Tujuannya supaya data- data berkenaan dapat diterangkan dengan jelas. Antara
beberapa contoh maklumat dalam bentuk data bernombor ialah jadual. Jadual merupakan
cara yang paling kemas untuk mempersembahkan maklumat bernombor. Graf
diperlukan untuk menganalisis data berbentuk nombor. Tujuannnya adalah supaya
data-data yang diperoleh dapat dianalisiskan kepada bentuk yang lebih mudah
difahami. Pemilihan jenis graf bergantung kepada keperluan dan persoalan
kajian.
Seterusnya, terdapat dua cara untuk membuat tafsiran ke atas
bahan atau maklumat iaitu maklumat dalam bentuk tkes, gambar, lakaran, foto,
grafik dan sebagainya. Mentafsir teks adalah memberikan penerangan tentang pola
ata perhubungan berdasarkan maklumat yang dibaca atau memperihal secara
bermakna maklumat yang tersurat dan mencari maksud yang tersirat. Manakala
mentafsir foto, gambar, grafik atau lakaran ialah mencatatkan cirri-ciri yang
diperlukan menggunakan senarai semak yang disediakan. Tafsiran dilakukan mengikut pengalaman, ilmu
pengetahuan dan kemahiran yang ada dalam diri pentafsir. Tafsiran berbeza
mengikut pantafsir kerana mereka mempunyai pengalaman, ilmu pengetahuan dan
kemahiran yang berbeza. Selain itu, tafsiran juga berbeza kerana setiap
pentafsir mempunyai pandangan, nilai dan prinsip yang berbeza. Tafsiran juga
berbeza mengikut keperluan dan kehendak pentafsir.
Kemudian, kesimpulan adalah gagasan yang dicapai pada
penghujung perbincangan. Membuat kesimpulan ke atas data dan teks adalah lebih
mudah kerana hasil analisis data biasanya lebih tepat kerana mengikut kiraan
yang telah dilakukan. Manakala kesimpulan yang dibuat ke atas maklumat dalam
bentuk teks didapati lebih sukar kerana tafsiran mengikut kehendak dan
keperluan penafsir serta dipengaruhi nilai dan kefahamannya. Walaubagaimanapun,
setiap kesimpulan yang dibuat mempunyai bukti daripada maklumat yang telah
dianalisis dan ditafsirkan. Kesahan dan kebolehpercayaan hasil dan tafsiran
data ditunjukkan supaya kesimpulan dapat dibuat dengan tepat mengikut maklumat
yang diperoleh.
Dalam penilaian maklumat, pelajar harus tahu menilai
maklumat yang ingin digunakan sebagai rujukan dan menilai maklumat dalam
penulisan. Membuat penilaian dalam
penulisan adalah membuat pertimbangan dan memberi rasional dengan alasan-alasan
yang mantap. Setelah semua maklumat berbentuk kuantitatif dan kualitatif
dianalisis dan ditafsirkan, kesimpulan dibuat berdasarkan hasil analisis dan
tafsiran yang telah dilakukan. Akhirnya, maklumat berkenaan akan melalui proses
penilaian. Menilai maklumat merupakan pandangan dan idea penulis terhadap
kesimpulan yang diperoleh berdasarkan pembacaan lepas berkaitan isu yang
dibincangkan. Penilaian menjadi lebih manta papa bila penulis mempunyai ilmu
pengetahuan yang mendalam berkaitan isu yang dibincangkan.
Yang terakhir sekali ialah mensintesis maklumat untuk
menghasilkan bahan bertulis. Mensintesis merupakan aktiviti yang sukar
dilakukan kerana ia memerlukan pembaca mempunyai aras kognitif yang tinggi dan
melibatkan pemikiran kritis aras tinggi. Proses mensintesis adalah peringkat
menggabungkan unsur yang berlainan untuk menghasilkan suatu idea baharu secara menyeluruh. Selain itu, sintesis juga
adalah menggabung idea, menggubahkan semula idea dan menyatukan idea.
Mensistesis menjadikan data dalam bentuk baharu dan bersepadu.
No comments:
Post a Comment