Pelajar harus tahu mengambil nota yang baik dapat membantu
pelajar memahami apa yang dipelajari dan digunakan semasa mengulang aji
peperiksaan. Antara perkara yang utama ketika mencatat nota yang efektif ialah
mengetahui idea utama, mengenalpasti maklumat yang sesuai untuk ditulis,
menggunakan cara yang sesuai , menggunakan cara menulis nota bentuk grafik,
menggunakan perkataan sendiri dan mencatat sumber maklumat yang diperoleh.
Antara cara membuat nota yang biasa digunakan untuk mencatat
nota iaitu annotation, outline notes, column notes dan nota rumusan. Annotation
ialah nota yang dituliskan dalam bentuk catatan isi penting, kandungan
perbincangan yang disampaikan dalam kuliah. Tujuan membuat catatan adalah untuk
mengenal pasti kandungan atau focus tajuk yang dibincangkan. Outline notes
ialah nota yang disediakan dalam bentuk points dengan menggunakan perenggan,
nombor atau perkataan. Nota ini menyenaraikan point utama dan subpoint.
Manakala pula, column notes ialah nota yang dicatat mengikut tajuk dan subtajuk
dalam satu kolum. Kolum sebelah kiri terdiri daripada idea utama atau subtajuk
manakala kolum di sebelah kanan terdiri daripada penerangan atau penjelasan
kepada tajuk dan subtajuk. Akhir sekali ialah nota rumusan. Nota rumusan ialah
nota yang ditulis dengan mencatat semula apa yang difahami daripada teks yang
dibaca atau yang didengari bukannya membuat ringkasan.
Dalam pada itu, terdapat juga beberapa alat berfikir yang
digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Alat berfikir
juga digunakan dalam penulisan dan penyediaan nota. Alat berfikir berkenaan
adalah seperti pengurusan grafik, peta minda, pemetaan i-think, teknik menyoal
aras tinggi , alat-alat cort 1 dan alat-alat cort 5 (pemikiran kreatif).
Pengurusan grafik membantu guru dan pelajar memvisualkan apa
yang difikirkan berkaitan isi kandungan sesuatu teks atau bahan pembelajaran.
Ia merupakan pemetaan atau pola penyusunan yang digunakan untuk mewakili
perhubungan antara maklumat berkaitan sesuatu idea atau fokus. Peta minda dapat
membantu menjimatkan masa untuk mengulang kaji subjek yang dipelajari dan
memberi kefahaman yang lebih cepat melalui gambar rajah konsep berbentuk grafik
dan ia juga membantu meningkatkan daya ingatan. Pemetaan i-think merupakan satu
program yang bertujuan mempertingkatkan dan membudayakan kemahiran berfikir
dalam kalangan murid kea rah menghsilkan murid yang berinovasi. Guru dan murid
akan menggunakan alat berfikir di dalam pengajaran dan pembelajaran disamping
melaksanakan aktiviti kemahiran aras tinggi. Peta pemikiran ini mengandungi
lapan peta pemikiran iaitu circle map, bubble map, double bubble map, tree map,
flow map, brace map, multiflow map dan bridge map.
Teknik menyoal aras tinggi digunakan untuk menggalakkan
KBAT. KBAT ketika ini berasaskan domain kognitif dalam Taksonomi Bloom iaitu
mengingat, memahami, mengaplikasi, menganalisis, mencipta dan menilai. Alat-alat cort 1 merupakan salah satu daripada
enam alat berfikir secara kreatif dan lateral. Ia bertujuan untuk menilai
keluasan persepsi terhadap sesuatu yang sedang difikirkan supaya apa jua yang
dibuat akan lebih berkesan. Manakala alat-alat cort 4 ialah kemahiran berfikir
secara kreatif. Berfikiran kreatif membantu seseorang individu untuk
meningkatkan kualiti kehidupan dengan pelbagai peluang, ruang, dimensi dan
perpspektif baharu dan asli. Kreativiti merupakann keupayaan berfikir secara
normal dalam diri seseorang.
No comments:
Post a Comment