Sebagai seorang pelajar IPG, membaca amat penting dalam
menambahkan ilmu pengetahuan sebagai seorang pendidik supaya dapat menyalurkan
ilmu yang dipelajarinya kepada anak-anak murid kelak.
Membaca penting untuk mendapatkan maklumat, pengetahuan dan
fakta mengenai sesuatu topic. Membaca merupakan satu proses yang kompleks
melibatkan proses komunikasi antara pembaca dengan penulis melalui bahan
tulisan seperti buku, ajalah, akhbar dan jurnal. Terdapat dua cara pembacaan
iaitu pembacaan cepat dan pembacaan perlahan.
Pembacaan cepat biasanya digunakan apabila pembaca ingin
memilih artikel sama ada bahan dalam artikel berkenaan sesuai atau tidak dengan
apa yang diingini mengikut keperluan. Dua jenis teknik bacaan cepat iaitu
luncuran dan imbasan. Pembacaan cepat digunakan untuk memilih bahan mengikut
sumber yang sesuai iaitu mengikut kehendak dan keperluan soalan, memilih
maklumat yang sesuai dengan tajuk, mengkategorikan maklumat yang subtajuk yang
telah ditetapkan, mendapatkan gambarn keseluruhan teks yang dibaca dan memilih
tajuk yang diteroka dalam sesebuah buku akademik.
Pembacaan perlahan juga dikenali sebagai bacaan secara
kritis. Teknik bacaan ini terdiri daripada dua teknik iaitu teknik K-W-L-H
(KNOW, WANT, LERANED, HOW) dan teknik SQ3R (SURVEY, QUESTION, READ, RECITE,
REVIEW). Dalam pada itu, pembacaan perlahan digunakan untuk memahami secara
mendalam teks yang dibaca, memilih maklumat yang sesuai untuk dibincangkan
dalam penulisan esei, membuat penerokaan ke atas tajuk yang dibaca,
meningkatkan daya ingatan ke atas topic yang dipelajari dan diterokai dan
membantu pelajar menghadapi peperiksaan.
No comments:
Post a Comment